La Directiva 2007/23/CE es va aprovar contra les tronades, els dimonis, els tro de bac, els masclets i altres elements de focs d’artifici. D’esta manera els eurodiputats mostren el desconeixement sobre les cultures populars i lluny de regular-les per millorar els usos en seguretat, apunten a la desnaturalització d’estes manifestacions, algunes d’elles declarades com valor universal per la UNESCO. Després d’anys d’inoperància, el Govern de la Generalitat i el Govern central espanyol s’afanyen a adaptar la llei europea. Organitzacions valencianes (Federació Valenciana d’Amics del Coet o Federació de Dimonis i Diables del PAís Valencià), com d’altres indrets de la mediterrània, s’ha indignat, i junta a ells el BLOC i milers de ciutadans. I ho estem de molt indignats per dos motius. Per una banda, per què, les institucions comunitàries no poden ser un espai per elefants polítics, ni un geriàtric daurat ni un jardí per a vells i velles que fan nosa als estats europeus, i que legislen sens miraments ni sensibilitat. Per altra banda, per què els estats han tingut tres anys per transposar la directiva adaptan-la al territori i no han fet res.

El col·lectiu del BLOC d’Almàssera hi ha sol·licitat de l’Alcaldia de l’Ajuntament que porte al Plé una proposta política de rebuig sobre l’escassa sensibilitat manifestada pels eurodiputats vers les tradicions valencianes. Altres Ajuntaments valencians, com ara el de Bonrepòs i Mirambell, han aprovat mocions a favor de la cultura del foc.

El BLOC ha traslladat al Ministeri d’Indústria que tinga en compte en la seua regulació el caràcter singular i els elements festius de la cultura popular i tradicional amb foc i, en consequència, establisca l’excepció a la normativa per a aquestes manifestacions que determina la directiva europea.

El nostre partit valencianista i progressista suggereix al veïnat d’Almàssera que en la propera campanya electorat a l’eurocàmera s’estudie, com sempre fa, amb lupa qui va a les llistes i què ens proposen. I aleshores decidir el sentit del vot.