Conegam a la gent del nostre país i reconegam la seua tasca, devegades silenciosa, devegades silenciada. Podem sentir-nos orgullosos de ser valencians. Tenim gent que ens ho recorda cada dia.
El Col·lectiu del Bloc d’Almàssera vol treure de l’oblit quan no de la negació a tots aquest homes i dones que han fet gran el nostre país. Tots els seus pobles i ciutats tenen prohoms i ens proposem portar-los a la memoria col·lectiva. Alguns desgraciadament no són ja entre nosaltres, com en Bosch i Morata, altres encara engrandeixen la seua obra, el seu legat intel·lectual i moral, per tots nosaltres.

Francesc Bosch i Morata (Xàtiva 1902 – Mexicali (Mèxic) el 1950) fou metge, mestre, polític i Conseller valencià. Fou un dels principals dirigents de l’Agrupació Valencianista Republicana primer, i del Partit Valencianista d’Esquerra el 1935. Durant la guerra civil espanyola fou representant d’aquest partit com a Conseller de Sanitat del Comitè Executiu Popular de València l’agost del 1936, i posteriorment del Consell Provincial de València, organisme que aleshores substituia l’antiga diputació. Fou nomenat Conseller de Cultura el 7 de gener de 1937 des d’on dugué a terme, d’acord amb la legalitat republicana, una important tasca cultural: animà cursos de llengua, creà els Premis literaris i musicals del País Valencià i impulsà decisivament la creació de l’Institut d’Estudis Valencians, fundat el 9 de febrer de del 1937, dins del qual s’integrava, entre altres, la Bibilioteca del País Valencià, considerada com a biblioteca nacional valenciana a la pròpia Memòria oficial de l’IEV.

Si voleu saber-ne més visiteu: